Viete ako vznikli Via ferraty Komín na Skalke? Alebo čo sa tam chystá v tomto roku? To všetko a ešte oveľa viac sa dozviete v našom prvom rozhovore. A nie len tak s hocikým! Iveta Ceferová už roky robí všetko pre propagáciu pohybu a turistiky na Slovensku. Okrem jej aktivít je dlhodobou členkou KST, a po „papierovej stránke“ by sme ju kľudne mohli nazvať mamou ferraty na Skalke. V rozhovore nám priblížila samotnú ferratu a jej vznik, či plánované spestrenie tejto obľúbenej atrakcie, ako aj jej obľúbené miesta a odporúčania na krásne výlety v okolí Kremnice. Čo všetko nám prezradila si prečítajte ďalej…

Ahoj Iveta, veľa ľudí, hlavne od vás z kraja, ťa určite dobre pozná, no skúsme sa zamerať na tých, čo nepoznajú. Skúsiš sa nám v krátkosti predstaviť?

Pre väčšinu ľudí v mojom okolí som Iveta. Pracujem druhé volebné obdobie v samospráve a som mama dvoch dospelých detí – Kristínky a Viktora. Dlhodobo som členkou Klubu slovenských turistov v Kremnici a s tým sa spája moja víkendová aktivita, ktorou je prevádzkovanie chaty Hostinec v zimnom období. Už je asi zrejmé, že mojou veľkou záľubou je pohyb v horách a to či v lete, či v zime na bežkách, prípadne skialp.

Už je to vyše roka, čo si nás pozvala na „predotváračku“ ferraty na Skalke, za čo ti veľmi ďakujeme. Pamätáš si ešte, ako celý tento nápad s ferratou vznikol a ako sa realizoval?

Nápad v hlave dlhodobo nosil bývalý kolega, poslanec Ivan Petráš, ktorý s ním pred nás predstúpil. Nakoľko táto aktivita mi je blízka, zaujal ma. Tak ako všade, na realizáciu dobrých myšlienok treba hlavne peniaze a nám ako mestu Kremnica sa podarili zohnať. Participovalo na tom viacero subjektov – OOCR Turiec Kremnicko, VUC Banská Bystrica – dotácia župana, súkromný sektor – Penzión Guldiner a mesto Kremnica. Prvotnú myšlienku do súčasnej podoby s najťažšou ferratou na Slovensku dopracovali zhotovitelia Pavol Rajčan a Commo (Tomáš Hulin).

A čo samotná realizácia? Asi to nie je tak, že zmyslím si ferratu a do mesiaca je vybudovaná. Vieš nám priblížiť ten proces?

Budovanie ferraty obnáša proces, ktorý trval rok. Išlo o vybavenie povolení a súhlas všetkých dotknutých subjektov. Výhodou celej stavby bolo, že sa nachádza v ochrannom pásme lesa, nevýhodou v úvodzovkách je, že v skalnom masíve hniezdi sokol sťahovavý, ktorý je chráneným druhom. Vzhľadom na túto skutočnosť je rozhodnutie OU BB, životného prostredia o uzávere ferraty od 1.1. do 31.3 v roku, kedy sa monitoruje, či sokol zahniezdi. V prípade, že áno, do vyvedenia mláďat, t.j. do 30.6. je ferrata uzatvorená pre verejnosť. Budovanie nebol jednoduchý proces, nakoľko materiál bolo potrebné dostať do horského terénu. Ale myslím si, že táto otázka je skôr na zhotoviteľov Paľa a Comma, ktorí si túto časť užili v peknom, ale aj nepriaznivom počasí. A ja osobne si myslím, že ich časť práce stojí za to.




Prácu týchto dvoch skúsených chlapov si užíva celé Slovensko. Veľa ľudí si túto novinku pochvaľuje, no občasne sa stretneme s iným hodnotením. Boli aj smutné momenty, no myslím, že väčšina návštevníkov sa teší. Ako to vnímaš ty s odstupom času?

Via ferrata Komín sa stretla s veľkým záujmom. Hodnotiť ju musia tí, ktorí ju navštevujú. Z našej strany sa stretávame väčšinou s pozitívnym hodnotením, ferrata splnila svoju úlohu. V jarnom, letnom a jesennom období prilákala ľudí a ja osobne som často počula, že je krajšia ako martinská. Je to hlavne tým, že je otvorená a sú z nej pekné výhľady na končiare vzdialených vrcholov. Úmrtie, ktoré sa nej bolo s každým z nás zatriaslo. Je to moment, kedy hodnotíš, či si nespravil niekde chybu. Z našej strany sa chyba nestala. V tomto prípade to bolo skĺbenie viacerých nepriaznivých okolností. Na tabuliach je všade upozornenie, aby návštevníci bez patričného vybavenia nevstupovali na ferratové cesty. Ty sám si sa venoval osvete pri ferrate a dobre vieš, že niektorých ľudí proste nepresvedčíš. Sama som bola svedkom, keď chlap nastúpil do Výzvy bez ferratového setu, na moje a Viktorove prosby zišiel dole, dali sme mu naše vybavenie, ale aj tak šiel bez istenia.

Toto poznám veľmi dobre a viem, že ľudia nezmyselne hazardujú so životmi hlavne na takýchto miestach, aj keď doteraz som neprišiel na to, či je to neznalosťou alebo ľahkovážnosťou… Poďme ďalej – zachytili sme, že plánujete pomerne dlhý lanový most v tejto krásnej oblasti. Vieš nám to potvrdiť, prípadne vyvrátiť?

Áno, môžem potvrdiť, že v roku 2019 ideme budovať lanový most, ktorý bude mať spolu so štvormetrovým previsom celkovú dĺžku 80 metrov. Nastupovať sa bude na skale pri zostupe na ferratové cesty a končiť bude na Výzve. Konštrukcia mosta je už vo výrobe, osadenie by sme chceli zrealizovať do 30.6.2019. Verím, že to bude zas atrakcia, ktorá priláka návštevníkov a užijú si adrenalínový zážitok.

Určite sa radi na tento lanový most prídeme pozrieť 🙂 Ale zmeňme trošku tému. Kremnica a Kremnické vrchy boli kedysi hojne navštevovanou turistickou lokalitou. Je to tak aj dnes, alebo ten počet ľudí utíchol?

Kremnické vrchy sú v zimnom období topkou v bežeckom lyžovaní na Slovensku. Upravovaných viac ako 70 kilometrov bežeckých tratí dáva možnosť vyžiť sa skúseným, ale aj začiatočníkom. Je tu možnosť aj zjazdového lyžovania. Zimné obdobie je obdobím vysokej návštevnosti. Zvyšok roka, tak ako som písala už predtým, novinkami, ktoré na Skalke pribudli láka záujemcov. Skalka ožila aj mimo zimnej sezóny, atrakcie ako ferrata, disc golf, Relax centrum s in line dráhou využíva čoraz viac návštevníkov. Mesto v spolupráci s OOCR a súkromným sektorom v roku 2019 má záujem vybudovať na Skalke trailovú trať, ktorá určite priláka nadšencov bikov.

Keby si mala odporučiť zopár lokalít rekreačným turistom, ktorí sa chcú do týchto vrchov pozrieť napríklad na jar, ktoré by určite mali navštíviť, aké by to boli a prečo?

Tak určite v našej lokalite by som odporučila trasy Skalka – Flochová – Turčianske Teplice. Je to krásna hrebeňovka so starými pokrútenými bukmi. Ďalej trasa Skalka – Zlatá studňa – Velestúr – Štos – Kremnica je krásna hrebeňovka s rúnovým písmom, Kremnica – Kunešov – Remata s Bralovou skalou – Handlová, Kremnica – Skalka – Kremnické Bane (Stred Európy so Svätojánskym kostolom), dá sa zísť cez Slniečko do Kremnice, prípadne z Kremnických Baní do Turčeka (priehrada). Sú to nenáročné turistické trasy, ktoré zdolajú aj tí menej trénovaní, prípadne rodiny s deťmi. Zo Skalky je možnosť zísť aj na bystrickú, či zvolenskú stranu. Samozrejme mesto Kremnica ponúka svoje múzeá a pamätihodnosti. Dôležité je prísť a vybrať si….

Máš nejaké obľúbené výletné miesto, kde sa vždy rada vraciaš? Miesto, na ktoré nedáš dopustiť? Takú svoju srdcovku?

Mojou srdcovkou je trasa zo Skalky na Hostinec a zostup cez Rovnú skalu na Pršany. Posedíš si na Troch krížoch, potešíš sa pohľadom na protiľahlé vrcholy a potom zídeš do obce, kde máš svojich turistických kamarátov, s ktorými sa vždy rád stretneš. To je u nás v Kremnických vrchoch, ale ak čas a počasie dovolí najradšej sa vraciam do Západných Tatier.

Západné Tatry patria aj k mojim obľúbeným lokalitám na Slovensku 🙂 Ďakujeme za rozhovor a dúfam, že sme ťa veľmi nezaťažovali. Chcela by si na záver niečo odkázať našim čitateľom, prípadne šíremu svetu? 🙂

Jediné, čo si môžeme všetci priať, je veľa krásnych zážitkov v lone mamy prírody. Ďakujem, aj ja prajem pekný rok a teším sa na stretnutie.

Last modified: 16. januára 2019

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *