Nad záhorskou obcou Pernek pútajú pozornosť tri kríže na úpätí vrchu. Ale prečo sú tam a ako sa tam dostať, keď k ním žiadna trasa nevedie? Zistite viac o kalvárii Tri kríže nad Pernekom.

Náročnosť a dĺžka trasy

Pravdou je, že oficiálnu trasu k tomuto miestu by ste asi ťažko hľadali. Kedysi bývalá zelená turistická značka už roky neexistuje. Ale cesta existuje. Je síce poväčšine riešená štýlom „do kopca“, ale nie je dlhá. Na kalváriu sa dá dostať pohodovým tempom za slabú polhodinku. Hravo by to mali zvládnuť aj deti, takže ak neviete kam na výlet, skúste sem.

Informácie o trase

Nájsť v obci Pernek miestny úrad asi nebude problémové, veď je na asi najväčšej križovatke v tejto dedinke. Ak by ste si neboli istí, kúsok nad ním sú potraviny. Tu začína aj náš výlet. Prejdeme na druhú stranu tejto T-čkovej križovatky a držíme sa turistického značenia na stĺpoch a domoch, v tomto prípade žltého s modrým. Po čase nám žltá značka odbočuje a modrá ide rovno, poďme teda ešte pár metrov po modrej. Prvá odbočka medzi domy vpravo a prichádzame na neznačené územie. Prejdeme sa kúsok medzi domami (neodporúčam tu parkovať, miestni to nemajú moc v láske) kým dôjdeme k mostíku cez potok. Cez most a hore popri plotu rodinného domu domáceho obyvateľa. Ak zbystríme pozornosť, objavíme isté značenie, ktoré tu vybudoval akýsi domáci milovník turizmu. Amatérske značenie je ale každých pár metrov, na stromoch si môžeme všimnúť obrázky svätých, alebo označenia Tri kríže. Už od spomínaného plotu rodinného domu odbočíme vľavo hore, aj keď nás láka rovinka. Ďalej podľa smerovníkov, žiaľ prevažne do kopca. Keď prídeme na ďalšiu križovatku, stále uplatňujeme pravidlo ľavej ruky. Kombinácia ľavej ruky a domácky robených šípiek nás dovedie až hore.

Zaujímavosti

Kalvária Pernek, alebo Tri kríže. Aj takto nazývajú miestni danú lokalitu. Čo sa ale určite nelíši miesto – nachádza sa na vrchu Vyšnej Skalky. Na vrchole sú postavené tri železné kríže, ktoré dosahujú veľkosť 4,5 metra. V rovnakej výške sa tu čnie do okolia aj slovenský dvojkríž, taktiež zo železa, ten tu bol vybudovaný v roku 2004. Ak by sme išli kúsok nižšie, narazili by sme na dve minijaskyňe plné obrázkov a sôch svätých. O samotnej kalvárii je toho známeho veľmi málo. Vieme, že bola vybudovaná v roku 1803, a podľa niektorých povestí tam upaľovali čarodejnice. Čo je na tom pravdy vám ale žiadny historik nepotvrdí.

Tak či onak, výlet na Tri kríže Perneckého vrchu Jastrabník sa rozhodne oplatí. Napriek neznačenej trase je hľadanie tohto miesta jednoduché. Ako to bolo kedysi, prečo na kalváriu nevedú žiadne značené trasy, alebo prečo musela byť začiatkom roka 2005 znova vybudovaná už necháme na vašej predstavivosti…